Share

Článek

Design: revoluce elektrických nákladních vozidel

Elektromobilita

Zelené energie

4min
Meeting with the design team, with a 3D truck on a screen

Paul Daintree ředitel oddělení designu Renault Trucks. Se svým týmem předvídá, jak budou vypadat elektrická nákladní vozidla zítřka. Revoluční nejen svým vzhledem ale také architekturou, se koncept vozidla HDD Express, který klade důraz na konektivitu a ekologii, odpoutává od minulosti.

V září roku 2006 jsem nastoupil do Renault Trucks Francie jako vedoucí designer pro interiéry. V té době a ještě dlouho před ní, kdy jsem působil pro  Volvo Trucks North America a Nissan Motors, jsem byl přesvědčený, že design nákladních vozidel nemá s designem automobilů nic společného. Nákladní vozidlo je pracovní nástroj, nikoli životní styl a z této perspektivy se na něj musíme dívat.

 

Navrhuji elektrická vozidla pro rok 2030

Jsem přesvědčen, že struktura dnešního elektrického nákladního vozidla je zastaralá, protože je příliš úzce spojena se strukturou konvenčně poháněných nákladních vozidel. Nedokáže využít všechny možnosti, které nabízejí technologie e-mobility a kompaktní velikost nejnovějších baterií. Můj tým a já jsme tedy začali s prázdným listem při navrhování elektrického nákladního vozidla roku 2030. HDD Express je ve výsledku zcela novým architektonickým konceptem městské e-mobility. Nemá  absolutně nic společného s tradičním nákladním vozidlem!

hdd express

 

Náš návrh jsme koncipovali jako reakci, která se rozchází s tím, co dnes známe a máme, ale je přizpůsobena budoucím potřebám měst při distribuci a dodávce zboží. Návrh upřednostňoval nejen konektivitu a ekologické aspekty, ale také bezpečnost řidičů, jejich pohodlí a pohodlí ostatních obyvatel.

 

Bezemisní, tiché a bezpečné noční dodávky 

Namísto umístění baterií s pohonem v přední části vozidla, jako je tomu v případě dnešního podvozku, nás napadlo, zda by bylo možné distribuovat pohon  po celé délce tohoto nového vozidla. Takže nyní má HDD Express obzvláště kompaktní pohon a řídicí modul. Řidič tak může používat systém typu Segway®. Neexistuje žádné fyzické spojení s přívěsem nebo přívěsy, které jsou bez řidiče. Podlaha každého přívěsu obsahuje baterie dostatečně silné pro přepravu zboží - 100% autonomně - uvnitř automatizovaných skladů.

Jsem přesvědčen, že tento princip bezobslužných přívěsů - přívěsy, které nejsou fyzicky připojeny k hnací jednotce - se vyvine v příštím desetiletí. Poskytuje účinnou reakci na vysokou poptávku městských center, která požadují tichá, bezemisní a bezpečná vozidla pro noční dodávky s nejvyšší možnou mírou automatizace.

Plán spočívá v tom, že HDD Express nakonec nahradí nákladní vozidla přepravující náklady mezi 3,5 a 10 metrickými tunami - v závislosti na počtu přívěsů připojených k modulu tahače - ale koncept by mohl být nakonec přizpůsoben pro manipulaci s většími náklady. Bez ohledu na konečný výsledek si v roce 2019 prohlédlo koncept tohoto vozidla více než 400 zákazníků Renault Trucks a každý z nich byl nadšený.

Mohu vás ujistit, že s průzkumem všech možností e-mobility v městském prostředí jsme zdaleka neskončili!

 

Profil

Paul Daintree je absolventem univerzity v Leedsu. Po úspěšném zakončení studia produktového designu v roce 1996, zahájil Paul svoji kariéru v automobilovém průmyslu a nikdy ji neopustil. Před příchodem do oddělení designu značky Renault Trucks v roce 2006,  pracoval pro Nissan Motors a Volvo Trucks. Je designérem řady T, C a K představené v roce 2013. V březnu 2019 byl jmenován ředitelem designu  Renault Trucks. 

Paul Daintree