Článek

Mým cílem je to, aby v každém městě jezdila elektrická nákladní vozidla!

Elektromobilita

Zelené energie

5min
7 KEY POINTS TO CONSIDER WHEN SWITCHING TO ELECTRIC TRUCKS

Vymýšlím vozidla zítřka

Philippe Le Brusq je inženýrem systémů elektrické mobility Renault Trucks. 13 let se věnuje městské elektromobilitě a hybridním nákladním vozidlům.

Je chladné a suché ráno únoru roku 2003 a já jsem studentem elektroniky v Toulouse. Stejně jako každý den a navzdory zavřeným oknům v mém pokoji, mě probouzí  hluk distribučního vozidla. Díky rámusu, které vozidlo dělalo, jsem rozhodně nepotřeboval budík ... tiché motory byly v té době raritou. Co kdyby došlo k elektrické revoluci? Jednoho dne bych mohl vymyslet tiché nákladní vozidlo....

Rychlý skok do dnešních dnů a jsem téměř u cíle! Městské elektrické nákladní vozidlo má své opodstatnění z ekologického, ekonomického i sociálního hlediska. 

 

Snižování emisí CO2 je pro těžká nákladní vozidla skutečná výzva

Posledních 13 let jsem pracoval v oddělení designu AB Volvo Group jako inženýr systémů elektronické mobility a po celou dobu jsem se snažil uplatnit své znalosti elektroniky při vývoji udržitelných řešení. Čistá forma dopravy, která spotřebuje méně energie a je kompatibilní s obnovitelnými zdroji energie, je pro mě prioritou a osobním cílem! Důvodem je skutečnost, že stalé více lidí žije ve městech a je nezbytné snižovat emise oxidu dusíku (NOx) a jemných částic. Stejně tak je pro společnost důležité snižovat emise CO2 po celém světě. Omezení hlukové zátěže a zvýšení komfortu nákladních vozidel zůstává také prioritou.

Jednou z věcí, na kterou jsem ve své práci opravdu hrdý, je skutečnost, že po desetiletém úsilí, investicích v milionech eur a mnoha prototypech od kterých se upustilo, Renault Trucks  vyrábí elektrická nákladní vozidla. Letos na jaře zahájila naše továrna v Blainville poblíž Caen sériovou výrobu těchto nákladních vozidel o celkové hmotnosti  16-26 tun s denním dojezdemv rozmezí 200 - 400 kilometry.  Jsou dokonale přozpůsobena pro provoz v městských a příměstských zónách, zejména pro svoz komunálníh odpadu nebo přepravu zboží s řízenou teplou. Při délce až 12 metrů mají mnohem větší zastoupení než dodávky o hmotnosti 3,5 t, které obvykle vidíte ve městech. To znamená skutečný technologický skok vpřed, který optimalizuje energii potřebnou k přepravě zboží v městském prostředí. Konečným cílem je dosáhnout lepší energetické rovnováhy.

 

Elektrická nákladní vozidla získávají 25% brzdné energie k nabíjení baterií

Mnoho inovací přispělo k uvedení tohoto nového modelu elektrického nákladního vozidla do sériové výroby. Snad nejdůležitější je technologie lithium-iontových baterií, která nyní dosáhla nebývalé úrovně vyspělosti. Tyto systémy se mohou přizpůsobit extrémním teplotám pod -15 ° C a nad 40 ° C pomocí inovativního systému, který „probouzí“ baterie vozidla. Brzdové systémy také dosáhly obrovského pokroku: 25% brzdné energie je nyní rekuperováno! Závěrem je, že dnešní elektrické nákladní vozidlo je čistým koncentrátem nejnovějších technologií.

A k tomu všemu je to velmi snadné. Dva pedály místo tří, méně tlačítek a spínačů než u dieselového vozidla, ergonomicky navržené, tiché a bez vibrací ... všichny řidiče, kteří je vyzkoušeli, si tato vozidla získala. Nepochybuji o tom, že městské nákladní vozidlo budoucnosti bude elektrické, tím jsem si jistý!

Nyní v roce 2020 se můj studentský sen téměř stává realitou ... v našich městech se rozšiřuje bezuhlíková doprava a to je výborná zpráva pro naši planetu.

Profil

Philippe Le Brusq (37) je inženýrem systémů elektrické mobility. Posledních 13 let působí v oddělení designu značky Renault Trucks v rámci skupiny AB Volvo. Podílel se na vývoji více jak 20 prototypů elektrických a hybridních nákladních vozidel a na registraci 10 patentů. Žije v Lyonu a je přesvědčen, že elektronika může výrazně přispět k udržitelným a ekologickým řešením městské dopravy budoucnosti. 

Philippe le Brusq