Reference

Transporty Houtch: naše nákladní vozidla jezdí na zemní plyn

Zelené energie

3min
Renault Trucks D CNG Houtch

Alain Houtch je spolu se svým bratrem Huguesem generálním ředitelem společnosti Transport Houtch, která byla založena v roce 1965. V současné době je 21 z 200 nákladních vozidel, které tento rodinný podnik provozuje, "zelených". Konkrétně se jedná o modely Renault Trucks D-Wide na CNG a bioplyn. Zde je příběh podle Alainových vlastních slov.

Vzpomínám si na všechno to vzrušení v létě 2015. V sídle naší firmy ve Fresnoy le Grand ve francouzském departementu Aisne jsme se již několik let zabývali vlastní energetickou transformací a podepsali jsme chartu CO2 v dopravním průmyslu. Společně se svým bratrem Huguesem, který se mnou řídí naši rodinnou firmu se 400 zaměstnanci, jsem přijal rozhodnutí zaujmout ekologicky odpovědný přístup k čisté a udržitelné mobilitě. Takže hurá na ekologická nákladní vozidla!

Z čistě praktického hlediska jsme hledali alternativu k naftě pro náš vozový park čítající 200 vozidel, z nichž 50 má hmotnost od 3,5 do 19 tun. Nakonec jsme se rozhodli pro zemní plyn! Rozhodli jsme se tedy investovat do nových vozidel využívajících tuto ekologicky šetrnou alternativní formu energie a vybudovat vlastní nepřetržitě fungující čerpací stanici, abychom o ní šířili informace. Je otevřena každý den a slouží dalším dopravním společnostem v regionu i ostatním motoristům. 

Zemní plyn: dojezd nákladních vozidel až 800 km

Další otázka tedy zněla: Která nákladní vozidla vybrat?  Když náš otec v roce 1965 firmu založil, měl jedno vozidlo a tři zákazníky. Vždy byl věrný značce Renault Trucks a i dnes má naprostá většina našich nákladních vozidel na masce logo diamantu. Bylo tedy naprosto přirozené, že jsme se obrátili na Renault Trucks, aby nám dodal vozidla na stlačený zemní plyn (CNG).

21 vozidel Renault Trucks D Wide o výkonu 320 k, která jsme zakoupili, bylo vyvinuto speciálně pro naši společnost a naše přesné požadavky, kterými jsou rozvozy v rozmezí 250 až 370 km. Ve standardním provedení tato nákladní vozidla přepravuje osum plynových nádrží. Pro nás  Renault Trucks přidal další dva, aby se zvýšil maximální dojezd z 400 na 800 km. Toto řešení jsme testovali po dobu tří týdnů s prototypovým vozidlem, které tankovalo u naší vlastní čerpací stanice. Test proběhl úspěšně a od té doby jsme neměli žádné problémy. O údržbu se stará Renault Trucks a my jsme s jejich prací naprosto spokojeni! Do budoucna se ale o údržbu postaráme sami ve vlastní dílně na místě, abychom byli zcela nezávislí.  

Až o 70% méně emisí CO2

Další výhodou CNG je, že na rozdíl od zkapalněného plynu není třeba při tankování používat osobní ochranné pomůcky (OOP). Je to stejně snadné jako u nafty a netrvá to déle než patnáct minut... což naši řidiči opravdu oceňují! Co se týče mechanických aspektů, kromě atraktivity nových nákladních vozidel si naši řidiči obzvláště pochvalují nízkou hladinu hluku a pružnější převodovku Renault Trucks D Wide. A pozitivní image zemního plynu rozhodně nelze přehlížet: naši zaměstnanci jsou velmi hrdí na to, že "jezdí čistě se svými zelenými vozidly"  a zákazníci nám pravidelně gratulují.

 

Podstatné však je, že z tohoto řešení těží každá část podniku, a to jak z hlediska naší image, tak z hlediska hodnocení naší CSR politiky. Přínos pro životní prostředí je obrovský, protože CNG vozidla produkují o 15 % méně emisí CO2 než ekvivalentní dieselová verze a až o 70 % méně emisí, pokud využívají bioplyn vyráběný metanizací zemědělského odpadu, na který jezdí naše nákladní vozidla. Jejich emise neobsahují prakticky žádné jemné částice, což je opravňuje k použití označení Crit'Air a k neomezenému vjezdu do centra Paříže nebo Lille v době největšího znečištění. A to vše bez zápachu a kouře z výfuků! 

Z hlediska provozních nákladů je tato forma energie dlouhodobě  výhodná, zejména díky nízkým nákladům na bioplyn, státním pobídkám a podpoře místních úřadů. Sečteno a podtrženo, jsem velmi spokojen s volbou, kterou jsme učinili, zatímco čekáme na zvýšení dojezdu elektrických vozidel, abychom mohli otestovat i řešení e-mobility. Ale ať se stane cokoli, Transports Houtch vždy zvolí nejekologičtější cestu vpřed, a na to jsme velmi hrdí.

Profil

Alain Houtch (56) je generálním ředitelem společnosti Transports Houtch, kterou založil jeho otec v roce 1965. Roční obrat společnosti dosahuje  59 milionů eur a zaměstnává 400 lidí v šesti odvětvích. Ze svého sídla ve Fresnoy-le-Grand v regionu Hauts-de-France nabízí služby v oblasti dopravy, logistiky, distribuce, balení a dodávek energií.